Wyjątkowa, prototypowa Puma została uratowana! Tramwaj trafił w ręce Klubu Miłośników Pojazdów Szynowych z Poznania, który opiekuje się historycznymi wagonami, służącymi dawniej na ulicach stolicy Wielkopolski. Docelowo tramwaj ma wrócić do okazjonalnego ruchu, jednak jak na razie trwa ocena jego stanu oraz ewentualnych, koniecznych napraw.
Klub Miłośników Pojazdów Szynowych z Poznania wzbogacił swoją kolekcję historycznych pojazdów o wyjątkowy egzemplarz tramwaju typu 118N "Puma". Pojazd został przekazany Klubowi przez firmę H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych na podstawie umowy darowizny rzeczowej.
Transport tramwaju z terenu zakładów FPS do nowej lokalizacji zrealizowała firma Panas Transport, specjalizująca się w przewozie wielkogabarytowych ładunków. Wagon został przetransportowany do firmy SAATZ, która specjalizuje się w serwisowaniu i wykonywaniu napraw głównych tramwajów niskopodłogowych. SAATZ nie tylko użyczyła miejsca do stacjonowania pojazdu, ale również zadeklarowała pomoc w ocenie jego stanu technicznego oraz wykonaniu drobnych napraw.
Puma – ambitny projekt z Poznania
118N "Puma" to prototypowy tramwaj niskopodłogowy opracowany w 2005 roku przez poznański Instytut Pojazdów Szynowych „Tabor” we współpracy z FPS i firmą nCart. Zbudowany w latach 2006–2007, został zaprezentowany podczas targów ITM Polska w czerwcu 2007 roku. To trójczłonowy, jednoprzestrzenny pojazd o długości 30 metrów i 67% niskiej podłodze, mogący pomieścić 212 pasażerów, z czego 80 na miejscach siedzących.
W grudniu 2007 roku tramwaj uzyskał homologację, a w styczniu 2008 zadebiutował z pasażerami podczas wydarzenia WOŚP. Później użytkowany był przez MPK Poznań w ramach testów liniowych. Po serii awarii i napraw ostatecznie został wycofany z eksploatacji w 2011 roku i odstawiony w hali FPS. Od kilku lat śledziliśmy losy tramwaju oraz to, czy
trafi on do swojego dawnego użytkownika, a więc MPK Poznań.
Co dalej?
Celem Klubu jest zachowanie tramwaju jako pojazdu historycznego z możliwością jego uruchomienia i prezentacji w ruchu, m.in. podczas imprez okolicznościowych, przejazdów specjalnych oraz linii turystycznych. Obecnie trwają prace dokumentacyjne i przegląd techniczny, które pozwolą określić zakres koniecznych prac przywracających pojazd do sprawności.